کد خبر: ۳۱۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 10
وزارت بهداشت افزایش قیمت دارو به‌دلیل تورم و افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید را ضروری می‌داند، اما تأکید می‌کند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طرح دارویار، این افزایش هزینه‌ها از جیب بیمار پرداخت نمی‌شود
شفاآنلاین>سلامت> وزارت بهداشت افزایش قیمت دارو به‌دلیل تورم و افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید را ضروری می‌داند، اما تأکید می‌کند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طرح دارویار، این افزایش هزینه‌ها از جیب بیمار پرداخت نمی‌شود.

 به گزارش شفاآنلاین:طرح دارویار از 23تیر امسال، با حذف ارز دولتی و انتقال یارانه آن به بیمه‌ها اجرایی شد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان روز پنجشنبه در سفر به اراک تهیه ارزان دارو را مهم‌ترین رویکرد اجرای طرح دارویار در دولت سیزدهم عنوان می‌کند و می‌گوید: «طرح دارویار متکی به نسخه الکترونیک است و قیمت واقعی دارو در این طرح مشخص است.

پس از مراجعه بیمار به مراکز درمانی و دریافت نسخه، بخش قابل‌توجهی از مبلغ داروی تجویز شده از سوی دولت پرداخت می‌شود.» اما حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به اجرای طرح دارویار هشدار داده و گفته: «هزینه خدمات درمانی افزایش یافت و منابع لازم نیز محقق نشد. بر این اساس اگر دولت بر اجرای این طرح نظارت جدی نداشته باشد، مجلس به این مسئله ورود خواهد کرد.»

 به‌گفته شهریاری ابعاد اجرای طرح دارویار از سوی وزارت بهداشت، در کمیسیون بررسی شده است: «از ابتدا نارسایی‌های این طرح را به مسئولان مربوطه گوشزد و تأکید کردیم که منابع طرح باید تأمین شود تا با شکست مواجه نشود. دولت باید به‌گونه‌ای گام بردارد که برای خدمات درمانی و هزینه دارو، پرداختی از جیب مردم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند. درواقع مهم‌ترین اولویت ما تأمین منافع و توجه به تأمین، تدارک و داروی مردم و موفقیت طرح بوده است.» او ادامه می‌دهد: «برای اجرای موفق طرح تأکید کردیم که بیمه‌ها باید کمک کنند تا هزینه‌ای از جیب مردم برای تهیه دارو پرداخت نشود و بدهی‌های قبلی بیمه‌ها نیز پرداخت شود. منابع مالی اجرای طرح دارویاری هم باید به‌موقع و به‌صورت شفاف در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد تا شاهد اختلالی در اجرای آن نباشیم.»  این مسئول با بیان اینکه به صراحت به دولت هشدار دادیم که درصورت اجرا نشدن صحیح طرح دارویاری، اعمال ماده ۲۳۴ و شکایت به کمیسیون اصل90 را در دستور کار قرار خواهیم داد، تأکید می‌کند: «در این‌باره و برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم از دیگر ابزارهای نظارتی هم استفاده خواهیم کرد؛ زیرا تأمین منافع مردم برای ما اولویت اصلی است.»

 دارو با نسخه افزایش قیمت ندارد
«افزایش قیمت دارو به‌دلیل افزایش چشمگیر هزینه نهاده‌های تولید، دستمزد، سربار و سایر هزینه‌ها، یک امر طبیعی است، اما با سیاستگذاری‌های طرح دارویار، این افزایش قیمت‌ها از جیب بیمار پرداخت نمی‌شود.» محمد پیکان‌پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب درباره روند اجرایی طرح دارویار توضیح می‌دهد: «با اجرای این طرح، یارانه دارو از طریق بیمه به بیماران تعلق می‌گیرد و هیچ افزایش قیمتی از مسیر نسخه پزشک متوجه بیماران نیست؛ چراکه یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل شده و مابه‌التفاوت ارزی در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد.»  پیکانپور با بیان اینکه بدون ارائه نسخه پزشک، یارانه دارو به مراجعه‌کننده تعلق نمی‌گیرد، تأکید می‌کند: «بیمار با ارائه نسخه پزشک مشمول یارانه دارو بوده و بدون تغییر پرداختی داروی خود را تهیه می‌کند.» این مسئول با اشاره به کاهش قیمت برخی اقلام دارویی تأکید کرد:« بیش از ۲۵۰ قلم دارو پس از اجرای طرح دارویار، ۲ تا ۸۲ درصد کاهش قیمت داشتند. »‌
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: